Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ruokolahden kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.ruokolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.ruokolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Hyvinvointipalvelujen lautakunta
Pöytäkirja 15.06.2022/Pykälä 46

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Perusopetuksen kuntakohtaisen opetussuunnitelman päivitykset ja muutokset 1.8.2022 alkaen

 

Hpltk 15.06.2022 § 46  

143/12.00.02/2021  

 

 

Valmistelija rehtori Saila Heikkinen

 

 1. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 muuttaminen

 

Opetushallitus on täsmentänyt useita opetussuunnitelmien perusteita ja määräyksiä, joiden tavoitteena on vahvistaa oppilaan ja opiskelijan oikeusturvaa ja oppimisympäristön turvallisuutta. Täsmennykset mahdollistavat nykyistä tehokkaammat ja oikea-aikaiset keinot puuttua kiusaamiseen, syrjintään, häirintään ja väkivaltaan esiopetuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa.

 

Täsmennykset perustuvat muutoksiin, jotka on tehty perusopetuslakiin, lakiin ammatillisesta koulutuksesta, lukiolakiin ja lakiin tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta. Lait edellyttävät jatkossa, että lapsen ja nuoren etu otetaan ensisijaisesti huomioon aina, kun opetusta tai koulutusta suunnitellaan, järjestetään tai siitä päätetään.

 

Muutokset tulevat voimaan 1.8.2022. Esi- ja perusopetuksen sekä koulutuksen järjestäjien on päivitettävä paikalliset opetussuunnitelmat siten, että ne vastaavat annettuja määräyksiä ja ovat käytössä elokuun alkuun mennessä.

 

Määräyksen mukaan Ruokolahden kunnan paikallinen opetussuunnitelma on tarkistettu ja tehty tarvittavat päivitykset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 lukuihin

 

2.1 Opetuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet

5.1 Yhteinen vastuu koulupäivästä

5.3 Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö

5.6. Paikallisesti päätettävät asiat

8.2 Yhteisöllinen oppilashuolto.

 

Päivitetty paikallinen opetussuunnitelma otetaan käyttöön 1.8.2022 alkaen.

 

2. Perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman lisääminen paikalliseen opetussuunnitelmaan ja opetussuunnitelman perusteiden 2015 muuttaminen

 

Perusopetukseen valmistava opetus on tarkoitettu kaikille niille esi- ja perusopetusikäisille maahanmuuttajataustaisille lapsille ja nuorille, joilla ei ole vielä tarvittavia kielellisiä valmiuksia esi- tai perusopetuksessa opiskeluun. Keskeistä opetuksessa on oppilaan kielitaidon kehittäminen sekä valmiuksien antaminen esi- tai perusopetusta varten. Opetukseen voivat osallistua sekä vasta maahan muuttaneet että Suomessa syntyneet maahanmuuttajataustaiset lapset ja nuoret. Opetukseen osallistuminen ei edellytä oleskelulupaa. Valmistavaa opetusta varten ei ole määritelty valtakunnallista tuntijakoa eikä oppimäärää, joten oppilaalle laaditaan oma opinto-ohjelma. Opinto-ohjelmassa määritellään oppilaan oppimisen tavoitteet, opiskeltavat oppiaineet, tuntimäärät ja sisällöt, oppilaan integroiminen ikätasoa vastaaviin esi- tai perusopetuksen opetusryhmiin sekä ohjauksen järjestäminen ja oppilaan mahdollisesti tarvitsemat tukitoimet.

 

Valmistavan opetuksen laajuus vastaa yhden lukuvuoden oppimäärää. Opetusta annetaan 6-10-vuotiaille 900 tuntia ja tätä vanhemmille oppilaille vähintään 1000 tuntia. Oppilas voi siirtyä esi- tai perusopetukseen jo ennen valmistavan opetuksen tuntimäärien täyttymistä, mikäli hänellä arvioidaan olevan siihen riittävät valmiudet.

 

Opetushallitus on päättänyt perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteet 2015 noudatettaviksi 1.8.2016 lukien. Edelleen Opetushallitus on 10.5.2022 päättänyt perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteiden muuttamisesta lukuihin

 

1 Perusopetukseen valmistavan opetuksen lähtökohdat

6.5. Suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpidollisten keinojen käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista.

 

Lisätään perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteet osaksi paikallista opetussuunnitelmaa ja otetaan määräyksen mukaan tarkistettu paikallinen opetussuunnitelma käyttöön 1.8.2022 alkaen.

 

3. Suomi toisena kielena? ja kirjallisuus -oppima?a?ra?n lisa?a?minen perusopetuksen opetussuunnitelmaan

 

Paikalliseen perusopetuksen opetussuunnitelmaan lisätään Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2-oppima?a?ra?). Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus-oppimäärän valtakunnallisen perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt on vuosiluokkaistettu ja laadittu paikalliseen opetussuunnitelmaan vuosiluokille 1-2, 3-4, 5-6 & 7-9. Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerit lisätään paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan.

 

Oppilas voi opiskella suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärää, jos hänen äidinkielensä ei ole suomi, ruotsi tai saame tai hänellä on muutoin monikielinen tausta. Monikielinen tausta voi tarkoittaa esimerkiksi paluumuuttajia tai Suomeen adoptoituja lapsia. Opetusjärjestelyiden lähtökohtana on aina oppilaan oppimistarpeet ja kielenoppimisen vaihe, joiden mukaan opetus suunnitellaan.

 

Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus lisätään paikalliseen opetussuunnitelmaan ja otetaan käyttöön 1.8.2022 alkaen.

 

4. Tarkennuksia paikalliseen perusopetuksen tuntijakoon

 

Historia ja yhteiskuntaoppi

 

Perusopetuksen tuntijaon mukaisesti (valtioneuvoston asetus 20.9.2018) historiaa ja yhteiskuntaoppia opetetaan vuosiluokilla 4-6 yhteensä 5 vuosiviikkotuntia, joista yhteiskuntaoppia opetetaan vähintään 2 vuosiviikkotuntia. Vuosiluokilla 7-9 historiaa ja yhteiskuntaoppia opetetaan 7 vuosiviikkotuntia, joista yhteiskuntaoppia vähintään 3 vuosiviikkotuntia.

 

Paikallisessa opetussuunnitelmassa historian ja yhteiskuntaopin oppiaineet ovat olleet yhdistettynä vuosiluokilla 4-6. Historialla sekä yhteiskuntaopilla on opetussuunnitelmassa omat tavoitteet ja sisällöt. Koska kyseessä on kaksi eri oppiainetta, on selkiyttävää tehdä oppiaineiden jako näkyviin myös paikalliseen tuntijakoon. Vuosiluokkien 4-6 yhteiskuntaopin tunnit esitetään jakautuvan seuraavasti: 4lk 1vvt, 5lk 0,5 vvt, 6lk 0,5 vvt. Tuntijako esitys liitteenä.

 

Vuosiluokkien 7-9 osalta historiaa on opetettu vuosiluokilla 7-8 yhteensä 4 vvt ja yhteiskuntaoppia vuosiluokalla 9 3 vvt. Käytössä ollut tuntijako lisätään näkyviin paikalliseen tuntijakoon.

 

Taito- ja taideaineiden valinnaiset aineet ja valinnaiset aineet vuosiluokilla 5-9

 

Ruokolahden kuntakohtainen perusopetuksen tuntijako on korjattu ajantasaiseksi 5-9-luokilla taito- ja taideaineiden valinnaisten ja valinnaisten aineiden osalta. Täsmennykset ovat nähtävissä paikallisen tuntijaon alla *-merkintöinä. Päivitetty tuntijako otetaan käyttöön 1.8.2022 alkaen.

 

Lautakunnalle on lähetetty tuntijakomuutos.

 

Esittelijä Hyvinvointipalvelujen toimialajohtaja Koistinen Pasi

 

Päätösehdotus Lautakunta hyväksyy edellä selostetun mukaiset päivitykset ja muutokset perusopetuksen kuntakohtaiseen opetussuunnitelmaan ja ne otetaan käyttöön 1.8.2022 alkaen.

Lautakunta myöntää rehtorille oikeuden tehdä pieniä asiamuutoksia paikalliseen kuntakohtaiseen opetussuunnitelmaan ja muuttaa sen liitteitä.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

Ptk. tark.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa