RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.ruokolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.ruokolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Teknisten palvelujen lautakunta
Pöytäkirja 17.10.2024/Pykälä 48
| Edellinen asia | Seuraava asia |
Valtuustoaloite 27.5.2024 / Ari Kostiainen ja Kokoomuksen valtuustoryhmä: Yksityistieavustuksiin kuuluvien kunnossapitoavustusten kriteerien täydentäminen ja muuttaminen
Kh 17.06.2024 § 149
Valmistelija vs. hallintojohtaja Vuokko Mölsä
puh. 044 4491 202
vuokko.molsa@ruokolahti.fi
Kunnanvaltuuston kokouksessa 27.4.2024 (2/2024) tehtiin valtuustoaloite Ari Kostiainen ja Kokoomuksen valtuustoryhmä: Yksityistieavustuksiin kuuluvien kunnossapitoavustusten kriteerien täydentäminen ja muuttaminen.
Valtuustoaloitteessa esitetään, että Avustusperusteet yksityistiekunnille kohtaan 1. Kunnossapitoavustukset tekstiosaa täydennetään ja muutetaan.
Esittelijä Kunnanjohtaja Bergman Jukka-Pekka
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää lähettää valtuustoaloitteen teknisten palvelujen lautakuntaan valmisteltavaksi.
Päätös Hyväksyttiin.
Teknpltk 17.10.2024 § 48
138/00.01.03.01/2024
Valmistelija Maanmittausinsinööri Kristiina Korhonen
puh. 044 4491 253
kristiina.korhonen@ruokolahti.fi
Ruokolahden kunnossapitoavustusten ehtojen muuttamista koskeva valtuustoaloite ehdottaa, että vakituisen asutuksen vaatimusta ei sovellettaisi maksuluokkiin 2 ja 3 kuuluville teille eikä teille, jotka ovat saaneet valtionavustusta perusparannukseen. Tavoitteena on laajentaa avustusten piiriä siten, että merkittävät läpikulkutiet ja muut tärkeät yksityistiet saisivat nykyistä paremmin tukea kunnossapitoon.
Aloitteen kannattajat uskovat, että muutos parantaisi Ruokolahden tieverkon kuntoa ja turvallisuutta sekä alueen saavutettavuutta. Maksuluokkiin 2 ja 3 kuuluvat tiet palvelevat laajempaa käyttäjäjoukkoa, joten niiden kunnossapidon tukeminen hyödyttäisi koko kuntaa. Lisäksi valtionavustusta saanut tie, jonka perusparannus on jo katsottu tärkeäksi investoinniksi, voitaisiin nähdä oikeutettuna myös kunnossapitoavustukseen. Tämä voisi vähentää tarvetta jatkuviin suuriin perusparannushankkeisiin.
Kuitenkin ehdotettujen muutosten toteuttaminen voi tuoda mukanaan haasteita sekä kunnan taloudelle että tiekuntien väliselle tasapuolisuudelle. Nykyiset avustusehdot, jotka sisältävät vakituisen asumisen vaatimuksen, huomioivat tieverkoston käyttöasteen ja sen merkityksen paikalliselle asutukselle. 2. ja 3. maksuluokkien teiden kunnossapitokustannukset ovat olleet vuosittain kymmenissä tuhansissa euroissa. Koska kunnalla ei ole nykyisellään määrärahoja avustaa olemassa olevia tiekuntia riittävästi, suurten kustannusten teiden lisääminen avustettavien joukkoon vähentäisi muiden tiekuntien saamaa avustusta. Tämä heikentäisi pienten tiekuntien mahdollisuuksia ylläpitää teitään, vaikka niiden kunnossapito on yhtä tärkeää paikalliselle asutukselle ja taloudelle.
Lisäksi ehdotus siitä, että kunnossapitoavustusta myönnettäisiin automaattisesti teille, jotka ovat saaneet valtionavustusta perusparannukseen, vaatii tarkempaa harkintaa. Perusparannusavustus on kertaluonteinen tuki isommille korjaushankkeille, eikä se tarkoita, että kyseinen tie tarvitsee jatkuvaa kunnossapidon tukea. Tällöin avustuksen piiriin voisi päätyä tiekuntia, joiden perusparannus on tehty vuosikymmeniä sitten, eikä se heijastaisi nykyistä tien käyttöastetta tai kunnossapitotarvetta. Tämä johtaisi epätasapainoon, koska se suosii tiettyjä tiekuntia ilman, että niiden tarpeet olisivat suurempia kuin vakituista asutusta palvelevien teiden.
Kunnossapitoavustusten ehdot, kuten vakituisen asutuksen vaatimus, tarkistetaan vuosittain, ja avustus myönnetään aina vuodeksi kerrallaan, jos ehdot täyttyvät. Aloitteen mukaisesti perusparannuksen saaneet tiet, joille on myönnetty valtionavustus, sekä kaikki maksuluokkien 2 ja 3 tiet, joilla ei ole vakituista asutusta, saisivat avustusta ilman aikarajoitusta. Vakituisen asutuksen vaatimus on tähän mennessä tukenut kuntalaisten asumista koko kunnan alueella ja pitänyt avustusten hakijamäärän kohtuullisena suhteessa määrärahoihin ja tienpidon kustannuksiin.
Maksuluokkien 2 ja 3 määrittäminen on myös haastavaa ja voi synnyttää ristiriitoja tiekuntien välillä. Monet tiekunnat katsovat jo nyt, että heidän tiensä täyttävät merkittävän läpikulkutien kriteerit, mikä lisää hallinnollista taakkaa ja johtaa valituksiin ja mahdollisiin oikeudellisiin kiistoihin. Tämä puolestaan lisäisi kuluja ja viivästyksiä, haitaten kunnallisten avustusten oikeudenmukaista jakamista.
Esittelijä Teknisten palvelujen toimialajohtaja Leppänen Jari
Päätösehdotus Kunnossapitoavustusten perusteet pidetään voimassa olevan (KV 11.6.2024 § 30) mukaisina.
Päätös Miikka Vento ehdotti, että virkamiehet selvittävät, kuinka monta merkittävää läpikulkuteitä Ruokolahden haja-asutusalueella on. Lisäksi selvitetään, mitkä näistä tiestä on saanut valtion perusparannusta vuosilta 2020–2024. Saara Tella kannatti ehdotusta. Selvityksen jälkeen tehdään laskelmat mitkä olisivat kustannusvaikutukset.
Asia päätettiin jättää selvityksen ajaksi pöydälle.
Kunnossapitoinsinööri Antti Suvanto poistui käsittelyn alussa klo 17.40.
Maanmittausinsinööri Kristiina Korhonen poistui käsittelyn jälkeen klo 18.13.
Ptk. tark.
|
| Edellinen asia | Seuraava asia |