Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ruokolahden kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.ruokolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.ruokolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 27.10.2025/Pykälä 269



Valtuustoaloite 27.5.2024 / Ari Kostiainen ja Kokoomuksen valtuustoryhmä: Yksityistieavustuksiin kuuluvien kunnossapitoavustusten kriteerien täydentäminen ja muuttaminen

 

Kh 17.06.2024 § 149 

 

Valmistelija vs. hallintojohtaja Vuokko Mölsä

 puh. 044 4491 202

 vuokko.molsa@ruokolahti.fi

 

 Kunnanvaltuuston kokouksessa 27.4.2024 (2/2024) tehtiin valtuustoaloite Ari Kostiainen ja Kokoomuksen valtuustoryhmä: Yksityistieavustuksiin kuuluvien kunnossapitoavustusten kriteerien täydentäminen ja muuttaminen.

 

 Valtuustoaloitteessa esitetään, että Avustusperusteet yksityistiekunnille kohtaan 1. Kunnossapitoavustukset tekstiosaa täydennetään ja muutetaan.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Bergman Jukka-Pekka

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää lähettää valtuustoaloitteen teknisten palvelujen lautakuntaan valmisteltavaksi.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 

Teknpltk 17.10.2024 § 48 

 

Valmistelija Maanmittausinsinööri Kristiina Korhonen

 puh. 044 4491 253

 kristiina.korhonen@ruokolahti.fi

 

 Ruokolahden kunnossapitoavustusten ehtojen muuttamista koskeva valtuustoaloite ehdottaa, että vakituisen asutuksen vaatimusta ei sovellettaisi maksuluokkiin 2 ja 3 kuuluville teille eikä teille, jotka ovat saaneet valtionavustusta perusparannukseen. Tavoitteena on laajentaa avustusten piiriä siten, että merkittävät läpikulkutiet ja muut tärkeät yksityistiet saisivat nykyistä paremmin tukea kunnossapitoon.

 

 Aloitteen kannattajat uskovat, että muutos parantaisi Ruokolahden tieverkon kuntoa ja turvallisuutta sekä alueen saavutettavuutta. Maksuluokkiin 2 ja 3 kuuluvat tiet palvelevat laajempaa käyttäjäjoukkoa, joten niiden kunnossapidon tukeminen hyödyttäisi koko kuntaa. Lisäksi valtionavustusta saanut tie, jonka perusparannus on jo katsottu tärkeäksi investoinniksi, voitaisiin nähdä oikeutettuna myös kunnossapitoavustukseen. Tämä voisi vähentää tarvetta jatkuviin suuriin perusparannushankkeisiin.

 

 Kuitenkin ehdotettujen muutosten toteuttaminen voi tuoda mukanaan haasteita sekä kunnan taloudelle että tiekuntien väliselle tasapuolisuudelle. Nykyiset avustusehdot, jotka sisältävät vakituisen asumisen vaatimuksen, huomioivat tieverkoston käyttöasteen ja sen merkityksen paikalliselle asutukselle. 2. ja 3. maksuluokkien teiden kunnossapitokustannukset ovat olleet vuosittain kymmenissä tuhansissa euroissa. Koska kunnalla ei ole nykyisellään määrärahoja avustaa olemassa olevia tiekuntia riittävästi, suurten kustannusten teiden lisääminen avustettavien joukkoon vähentäisi muiden tiekuntien saamaa avustusta. Tämä heikentäisi pienten tiekuntien mahdollisuuksia ylläpitää teitään, vaikka niiden kunnossapito on yhtä tärkeää paikalliselle asutukselle ja taloudelle.

 

 Lisäksi ehdotus siitä, että kunnossapitoavustusta myönnettäisiin automaattisesti teille, jotka ovat saaneet valtionavustusta perusparannukseen, vaatii tarkempaa harkintaa. Perusparannusavustus on kertaluonteinen tuki isommille korjaushankkeille, eikä se tarkoita, että kyseinen tie tarvitsee jatkuvaa kunnossapidon tukea. Tällöin avustuksen piiriin voisi päätyä tiekuntia, joiden perusparannus on tehty vuosikymmeniä sitten, eikä se heijastaisi nykyistä tien käyttöastetta tai kunnossapitotarvetta. Tämä johtaisi epätasapainoon, koska se suosii tiettyjä tiekuntia ilman, että niiden tarpeet olisivat suurempia kuin vakituista asutusta palvelevien teiden.

 

 Kunnossapitoavustusten ehdot, kuten vakituisen asutuksen vaatimus, tarkistetaan vuosittain, ja avustus myönnetään aina vuodeksi kerrallaan, jos ehdot täyttyvät. Aloitteen mukaisesti perusparannuksen saaneet tiet, joille on myönnetty valtionavustus, sekä kaikki maksuluokkien 2 ja 3 tiet, joilla ei ole vakituista asutusta, saisivat avustusta ilman aikarajoitusta. Vakituisen asutuksen vaatimus on tähän mennessä tukenut kuntalaisten asumista koko kunnan alueella ja pitänyt avustusten hakijamäärän kohtuullisena suhteessa määrärahoihin ja tienpidon kustannuksiin.

 

 Maksuluokkien 2 ja 3 määrittäminen on myös haastavaa ja voi synnyttää ristiriitoja tiekuntien välillä. Monet tiekunnat katsovat jo nyt, että heidän tiensä täyttävät merkittävän läpikulkutien kriteerit, mikä lisää hallinnollista taakkaa ja johtaa valituksiin ja mahdollisiin oikeudellisiin kiistoihin. Tämä puolestaan lisäisi kuluja ja viivästyksiä, haitaten kunnallisten avustusten oikeudenmukaista jakamista.

 

Esittelijä Teknisten palvelujen toimialajohtaja Leppänen Jari

 

Päätösehdotus Kunnossapitoavustusten perusteet pidetään voimassa olevan (KV 11.6.2024 § 30) mukaisina.

 

Päätös Miikka Vento ehdotti, että virkamiehet selvittävät, kuinka monta merkittävää läpikulkuteitä Ruokolahden haja-asutusalueella on. Lisäksi selvitetään, mitkä näistä tiestä on saanut valtion perusparannusta vuosilta 2020–2024. Saara Tella kannatti ehdotusta. Selvityksen jälkeen tehdään laskelmat mitkä olisivat kustannusvaikutukset.
Asia päätettiin jättää selvityksen ajaksi pöydälle.


Kunnossapitoinsinööri Antti Suvanto poistui käsittelyn alussa klo 17.40.
Maanmittausinsinööri Kristiina Korhonen poistui käsittelyn jälkeen klo 18.13.

 

 

Teknpltk 21.10.2025 § 46

 

Valmistelija Maanmittausinsinööri Kristiina Korhonen

 puh. 044 4491 253

 kristiina.korhonen@ruokolahti.fi

 

 Ruokolahden haja-asutusalueella on 11 merkittävää läpikulkutietä, joista seitsemän hakee vuosittain kunnan kunnossapitoavustusta. Niistä neljä kuuluu kakkostason avustusluokkaan ja loput ykköstasolle. Kolme läpikulkutietä on saanut tai hakenut valtion perusparannusavustusta vuosina 2020–2024. Koska avustusperusteissa on noina vuosina ollut vakituisen asutuksen vaatimus, tietoon ei ole tullut sellaisia perusparannushankkeita, joilla tätä edellytystä ei ole ollut.

 

 Vuoden 2025 kunnossapitoavustusten kokonaismääräraha oli 108 000 euroa ja tiekuntia yhteensä 90. Vaikka avustusperusteissa maksimit ovat 54/64/74 prosenttia ja 800 euroa kilometriä kohden, käytännössä avustuksia on jouduttu pienentämään 40/50/60 prosenttiin ja 676 euroon kilometriä kohden, jotta määrärahat riittäisivät. Teoreettinen täysimääräinen avustus olisi ollut noin 223 000 euroa.

 

 Tiekuntien nostaminen ylemmille avustustasoille on ollut hyvin harkittua ja tehty pääasiassa vain silloin, kun tiellä on säännöllistä koulukyytiliikennettä. Merkittävien läpikulkuteiden määrittäminen on käytännössä hankalaa ja niiden jakaminen eri maksuluokkiin voi aiheuttaa ristiriitoja tiekuntien välillä. Useat tiekunnat kokevat jo nyt täyttävänsä merkittävän läpikulkutien kriteerit, mikä lisää hallinnollista työtä sekä riskiä valituksiin ja epäselvyyksiin päätöksenteossa. Nykyinen vakituisen asutuksen vaatimus on toiminut hyvänä rajauksena ja kannustimena, joka tukee kunnan strategista tavoitetta lisätä vakituista asutusta ja veronmaksajia.

 

 Asia esitellään tarkemmin kokouksessa.

 

Esittelijä Teknisten palvelujen toimialajohtaja Leppänen Jari

 

Päätösehdotus Kunnossapitoavustusten perusteet pidetään voimassa olevan (kv. 11.6.2024 § 30) mukaisina .

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 

Kh 27.10.2025 § 269 

138/00.01.03.01/2024  

 

 

Valmistelija Hallintojohtaja Vuokko Mölsä

 puh. 044 4491 202

 vuokko.molsa@ruokolahti.fi

 

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Bergman Jukka-Pekka

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi ja lähettää edelleen valtuustolle tiedoksi aloitteen käsittelyn. Aloite on loppuun käsitelty.

 

Päätös Hyväksyttiin.