Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ruokolahden kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.ruokolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.ruokolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 07.02.2023/Pykälä 22

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Valtuustoaloite 1.2.2022 Toni Ovaska ja Perussuomalaisten valtuustoryhmä: Kevyen liikenteenväylä välille Apajatie Lomatie

 

Teknpltk 26.10.2022 § 54 

 

Valmistelija Teknisten palvelujen toimialajohtaja Jari Leppänen

 puh. 044 4491 255

 jari.leppanen@ruokolahti.fi

 

 Toni Ovaska ja perussuomalaisten valtuustoryhmä ovat jättäneet seuraavan valtuustoaloitteen:

 

 "Kevyen liikenteen väylä Apajatie - Lomatie

 

 Pyörä-/kävelytien rakentaminen Apajatien ja Lomatien välille. Tällä hetkellä pyörätie loppuu Apajatien risteykseen ja tarvetta on kevyen liikenteen väylälle myös siitä eteenpäin.

 

 Salosaarentie kapenee merkittävästi heti taajama-alueen päätyttyä ja on vaarallinen pyöräilijöille, kävelijöille, ulkoilijoille, koirien taluttajille ja eritoten lapsille, jotka kulkevat kouluun, harrastuksiin ja kavereiden luo kapean tien reunaa myöten. Salosaarentie on vilkkaasti liikennöity ja siinä kulkee paljon myös raskasta liikennettä; mm. puutavara- ja sorayhdistelmät, kuorma- ja linja-autot sekä traktorit maatalouskoneineen. Talvella tietysti myös aurat.

 

 Kevyen liikenteen väylä palvelisi Toivialantien, Syrjärinteentien, Vahtermäentien, Taidetien ja Lomatien asukkaita, ulkoilijoita, laskettelukeskuksen ja bikeparkin harrastajia ja asiakkaita sekä myös lomailijoita.

 

 Tämä kevyen liikenteen väylä parantaisi huomattavasti turvallisuutta Apajatien ja Lomatien välillä. Matka ei ole pitkä, joten tekemisen kustannuksetkin pysyvät todennäköisesti alhaisena.

 

 Kevyen liikenteen väylälle on kaksi vaihtoehtoa;

 

 Ensimmäinen olisi parempi vaihtoehto ja kulkisi Salosaarentien tien vieressä korotettuna, pituutta tulisi n. 850 m.

 

 Vaihtoehto 2 kulkisi Apajatieltä Salosaarentien vieressä Toivialantien kohdalle, josta erkanee viistoon kohti Norppatietä ylittäen Syrjärinteentien kulkien vanhaa tienpohjaa/polkua kiinteistöjen rajaa pitkin Norppatielle. Pituutta tälle vaihtoehdolle tulisi n. 970 m. Tämä toinen vaihtoehto olisi luultavammin helpommin toteutettavissa, eikä kustannuksiltaan tulisi kovin kalliiksi hyötyynsä nähden. Tähän vaihtoehtoon voisi sisällyttää myös esim. luontopolun.

 

 Aloitteen mukana on karttatuloste, jossa punaisella vaihtoehto 1 ja keltaisella vaihtoehto 2.

 

 Toivon, että kunta ottaa kantaa käsittelyyn ja ryhtyy toimenpiteisiin pyörä-/kävelytien toteuttamiseksi turvallisemman liikkumisen puolesta."

 

 Olemassa oleva kaava mahdollistaa kevyen liikenteen väylän rakentamisen Apajatien ja Lomatien välille Salosaarentien laitaan.

 

 Kyseinen tie on ELY-keskuksen hallinnoima ja siihen rakentaminen sekä rahoitusvastuu ovat ensisijaisesti ELY-keskuksella. Ruokolahden kunta osallistuu ELY-keskuksen liikenne- ja kehittämispalavereihin sekä Imatran seudun liikenneturvallisuustyöryhmän kokouksiin ja vie asiaa niissä eteenpäin.

 

Esittelijä Teknisten palvelujen toimialajohtaja Leppänen Jari

 

Päätösehdotus Teknisten palvelujen lautakunta toteaa kevyen liikenteen väylän tarpeellisuuden ja tehtävät toimenpiteet edellä selostetun mukaisesti.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

Kh 17.01.2023 § 17 

 

Valmistelija Teknisten palvelujen toimialajohtaja Jari Leppänen

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Jukka Bergman  

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee teknisten palvelujen lautakunnan selvityksen aloitteesta tiedoksi ja lähettää sen edelleen tiedoksi valtuustolle. Aloite on loppuun käsitelty.

 

Päätös Kunnanhallitus merkitsi tiedoksi ja lähettää edelleen valtuustolle tiedoksi aloitteen käsittelyn.

 

Kv 07.02.2023 § 22  

52/00.01.03.01/2022  

  

Päätösehdotus  Kunnanhallitus esittää valtuustoaloitteen käsittelyn tiedoksi valtuustolle. Aloite on loppuun käsitelty.

 

Päätös Merkittiin tiedoksi.

 

Ptk. tark.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa