Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ruokolahden kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.ruokolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.ruokolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 10.05.2021/Pykälä 143

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Ruokolahden vesiliikennesaavutettavuuden parantaminen

 

Kh 10.05.2021 § 143  

131/08.00.00/2021  

 

Valmistelija Va. kunnanjohtaja Matias Hilden

 puh. 044 4491 201

 matias.hilden@ruokolahti.fi

 

 Ruokolahden saaristo-osia (Salosaari, Äitsaari, Härskiänsaari, Mietinsaari) ympäröi veneväylä, jonka kulkusyvyys on itäpuolella pääosin 2,0 metriä. Edellä mainittujen saarten länsipuolella kulkevat väylät ovat pääsääntöisesti syväykseltään 2,4 metriä. Lisäksi Saimaan syväväylä ulottuu Vuoksen satamaan asti, josta eteenpäin Kaukopään edustalla kulkusyvyys on reitillä matalimmillaan, 1,8 metriä. Kutveleen kanavalta lähtevä, saaret itäpuolelta kiertävä väylä kuuluu VL5-luokkaan (paikallisveneväylä) ja länsipuolella kulkevat väylät kuuluvat valtaosin VL3-luokkaan (hyötyliikenteen matalaväylät).

 

 Ruokolahden vesiliikenteen saavutettavuutta rajoittaa kuitenkin erityisesti Imatran kaupungin alueella sijaitseva Patotien (14871) sulkuluukku, jonka alikulkukorkeus on vain 2,0 metriä (leveys 8 metriä), ja tämän lisäksi osaltaan Ukonsalmen silta, jonka alikulkukorkeus on 4,5 metriä. Ukonsalmen sillan alikulkukorkeutta voidaan pitää riittävänä valtaosalle veneliikenteestä, mutta Patotien alitus rajoittaa veneiden kulkua huomattavasti laajemmin.

 

 Haapaveden vedenlaadun parantamiseksi tähtäävän, Kaukopään patotien yhteyteen suunnitellun pumppaamon rakentamisen edellytyksiä selvitettiin alkuvuonna 2017. Selvitystyöhön osallistuivat Ruokolahden kunnan, Imatran seudun ympäristötoimen, Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen, Stora-Enso Oyj:n ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston edustajat. Patotien sulkuluukkua hallinnoi Stora Enso. Sulku on erikseen avattava. Vuosina 2018 ja 2019 sulkuluukkua pidettiin kokeiluluontoisesti koko vuoden avoinna, ja tämän kokeilun tarkoituksena oli ennen kaikkea selvittää avoimena pidon vaikutusta alueen vesistön laatuun. Kokeilun mittauksissa havaittiin, että vesi virtasi aukosta molempiin suuntiin, eikä siksi kokeilun jatkamista tai sulun pysyvää aukioloa katsottu ELY-keskuksen tai Stora Enson puolesta tarkoituksenmukaiseksi.

 

 Patotien kulkuaukon korottaminen mahdollistaisi jopa merkittäväksi arvioidun veneliikenteen kehityksen Ruokolahden alueella. Lisäksi Taipalsaarelle suunniteltu Kutilan kanava mahdollistaisi reilun 100 kilometrin mittaisen rengasreitin, joka kulkisi Lappeenrannan, Taipalsaaren, Ruokolahden ja Imatran kautta. Kutilan kanavaa valmistelevat Lappeenrannan ja Taipalsaaren kunnat ovat pyytäneet myös Ruokolahden kunnalta sitoumusta hankkeeseen osallistumiseksi ja kunnanhallitus päätti kokouksessaan 30.11.2020 § 295 alustavasti maksimissaan 30 000 euron investointiavustuksesta kanavan toteuttamiseen, mutta asiaa ei ole vielä käsitelty valtuustossa.

 

 Patotien alittavan veneväylän kehittämisen käynnistäminen on tarkoituksenmukaisinta aloittaa esiselvityksen laadinnalla, jossa kartoitettaisiin erilaiset toteuttamisvaihtoehdot vaikutuksineen. Karkea arvio selvitystyön kustannuksista on noin 20 000 euroa ja työhön on mahdollista hakea Etelä-Karjalan liitolta maakunnan omaehtoista kehittämisrahoitusta. Mukaan valmisteluun on tarpeellista kutsua myös ainakin Stora Enson, Imatran kaupungin sekä Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen edustus.

 

Esittelijä Va. kunnanjohtaja Matias Hilden  

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että valtuusto päättää
1. käynnistää Patotien alikulkuväylän parantamisen suunnittelun esiselvityksen laadinnalla,
2. sitoutua Ruokolahden kunnan osalta rahoittamaan Kutilan kanavan rakentamista 30 000 euron investointiavustuksella.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

Ptk. tark.

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa