RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.ruokolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.ruokolahti.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 14.12.2021/Pykälä 96
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Talousarvio 2022 ja taloussuunnitelma 2022-2024, Kh 7.12.2021 |
Talousarvio 2022 ja taloussuunnitelma 2023-2024
Kh 02.11.2021 § 332
Valmistelija Kehittämispäällikkö Matias Hilden
puh. 044 4491 206
matias.hilden@ruokolahti.fi
Kuntalain (410/2015, 110 §) mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.
Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Ruokolahden uuden kuntastrategian laatiminen on meneillään. Kunnanhallitus antoi 28.6.2021 / § 211 talousarvion laadintaa koskevan valmisteluohjeen.
Yleiskuvaus talousarvion tilanteesta
Toimintatuotot:
Toimintatuottojen määrän ennakoidaan kasvavan vuonna 2022 talousarvion nähden noin 40 000 eurolla. Tuottoja pienentää erityisesti varhaiskasvatusmaksujen vähentyminen, ja kasvattaa maakaasun hinnan kallistumisesta johtuva maksutuottojen kasvu.
Toimintakulut:
Henkilöstökulujen budjetti noudattelee pitkälti vuoden 2021 tasoa. Kuluvana vuonna budjetti tullaan alittamaan, ja tämä on huomioitu tulevan vuoden budjetissa. Palkkoihin on arvioitu 2 %:n TES-korotukset.
Palvelujen ostojen merkittävä kasvu (noin 1,1 miljoonaa euroa) heikentää talousarviota huomattavasti kuluvasta vuodesta. Palvelujen ostosta merkitsevin erä johtuu Eksoten maksuosuuteen tehdystä noin 900 000 euron korotuksesta. Tämän lisäksi ostojen kasvua on muualla hallintopalveluissa (kertaluonteinen strategiaraha 50 000 euroa sekä Ruokolahti 450 -vuotismääräraha 45 000 euroa) sekä kiinteistö- ja yhdyskuntapalveluissa.
Menoja kasvattaa myös maakaasun hinnan nousu, jonka vaikutus on bruttona vuonna 2021 talousarvioon nähden noin 150 000 euroa (ml. valmistevero). Avustusmäärärahoja pienentää yksityisteiden investointiavustusten kuluvaa vuotta selvästi pienempi tarve.
Kaiken kaikkiaan toimintakatteen heikkeneminen kuluvan vuoden talousarvioon nähden on noin 1,1 miljoonaa euroa.
Verotulot ja valtionosuudet
Verotuloja ja valtionosuuksia on tulevalle vuodelle budjetoitu saman verran kuin vuonna 2021, yhteensä 34,0 miljoonaa euroa. Verotulot tulevat arvion mukaan pienentymään selvästi kuluvasta vuodesta, jolloin niiden toteuman arvioidaan ylittävän budjetin noin 0,5 miljoonalla eurolla. Arvio perustuu kunnan vuoden 2021 veroprosenttien tasoon. Verotulojen vähenemä johtuu kuntien yhteisövero-osuuden vähentymisestä noin 10 prosenttiyksiköllä (tarkoittaen noin 22 % vähennystä). Kunnallisveron tuoton arvioidaan kasvavan noin 250 000 euroa ja kiinteistöveron pysyvän vuoden 2021 tasolla. Valtionosuudet pysyvät arvion mukaan kokonaisuutena vuoden 2021 tasolla.
Vuosikatteen taso jäisi noin 650 000 euroon.
Investoinnit
Investointibudjetin nettosumma on noin kaksi miljoonaa euroa. Summaa kasvattaa vesiosuuskuntien liittäminen kunnan vesilaitokseen, josta johtuva investointimäärä (noin 700 000 euroa) ei ole kuitenkaan kassavirtavaikutteinen.
Esittelijä Hallintojohtaja Kaisa Häkkinen-Paananen
Päätösehdotus Kunnanhallitus käy läpi talousarvion valmistelutilanteen ja päättää mahdollisista linjauksista jatkovalmistelulle.
Päätös Kunnanhallitus kävi läpi talousarvion valmistelutilanteen.
Puheenjohtaja Taina Paananen oli poissa kokouksesta kello 14.05-14.47. Puheenjohtajana toimi Jenna Vertanen.
Kh 07.12.2021 § 355
Valmistelija Kehittämispäällikkö Matias Hilden
Kuntalain (410/2015, 110 §) mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.
Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Ruokolahden uutta kuntastrategiaa on laadittu samaan aikaan talousarvion kanssa. Strategia-asiakirjaa ei ole liitetty talousarvioon, vaan se käsitellään samassa valtuuston kokouksessa. Kunnanhallitus antoi 28.6.2021 / § 211 talousarvion laadintaa koskevan valmisteluohjeen.
Toimintatuotot ja -kulut
Toimintatuottojen määrän ennakoidaan kasvavan vuonna 2021 talousarvion nähden noin 60 000 eurolla. Tuottoja pienentää erityisesti varhaiskasvatusmaksujen vähentyminen, ja kasvattaa maakaasun hinnan kallistumisesta johtuva myyntituottojen kasvu.
Henkilöstökulujen osalta budjetti noudattelee pitkälti vuoden 2021 tasoa. Kuluvana vuonna budjetti tullaan alittamaan, ja tämä on huomioitu tulevan vuoden budjetissa. Palkkoihin on arvioitu 2 %:n TES-korotukset.
Palvelujen ostojen merkittävä kasvu (noin 1,1 miljoonaa euroa) heikentää talousarviota huomattavasti kuluvasta vuodesta. Palvelujen ostosta merkitsevin erä johtuu EKSOTE:n maksuosuuteen tehdystä noin 900 000 euron korotuksesta. Tämän lisäksi ostojen kasvua on muualla hallintopalveluissa (kertaluonteinen strategiaraha 50 000 euroa sekä Ruokolahti 450 -vuotismääräraha 45 000 euroa) sekä kiinteistö- ja yhdyskuntapalveluissa.
Menoja kasvattaa myös maakaasun hinnan nousu, jonka vaikutus on bruttona vuonna 2021 talousarvioon nähden noin 150 000 euroa (ml. valmistevero). Avustusmäärärahoja pienentää yksityisteiden investointiavustusten kuluvaa vuotta selvästi pienempi tarve.
Kaiken kaikkiaan toimintakatteen heikkeneminen kuluvan vuoden talousarvioon nähden on noin 1,2 miljoonaa euroa.
Verotulot ja valtionosuudet
Verotuloja ja valtionosuuksia on tulevalle vuodelle budjetoitu saman verran kuin vuonna 2021, yhteensä 34,0 miljoonaa euroa. Verotulot tulevat arvion mukaan pienentymään selvästi kuluvasta vuodesta, jolloin niiden toteuman arvioidaan ylittävän budjetin noin 0,5 miljoonalla eurolla. Arvio perustuu kunnan vuoden 2021 veroprosenttien tasoon. Verotulojen vähenemä johtuu kuntien yhteisövero-osuuden vähentymisestä noin 10 prosenttiyksiköllä (tarkoittaen noin 22 % vähennystä). Kunnallisveron tuoton arvioidaan kasvavan noin 250 000 euroa ja kiinteistöveron pysyvän vuoden 2021 tasolla. Valtionosuudet pysyvät arvion mukaan kokonaisuutena vuoden 2021 tasolla.
Vuosikatteen taso jää noin 650 000 euroon, eikä riitä kattamaan poistoja (1,8 miljoonaa). Tilikauden alijäämäksi ennakoidaan noin 1,2 miljoonaa euroa. Vanhoja lainoja lyhennetään reilun 600 000 euron edestä.
Investoinnit
Investointibudjetin nettosumma on noin kaksi miljoonaa euroa. Summaa kasvattaa vesiosuuskuntien liittäminen kunnan vesilaitokseen, josta johtuva investointimäärä (noin 800 000 euroa) ei ole kuitenkaan kassavirtavaikutteinen kuin vain Puntalan vesiosuuskunnalta siirtyvän pankkilainan osalta.
Esittelijä Vt. kunnanjohtaja Kaisa Häkkinen-Paananen
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää esittää, että valtuusto hyväksyy talousarvion vuodelle 2022 ja -suunnitelman vuosille 2022-2024 liitteen mukaisena.
Päätös Hyväksyttiin.
Kunnanhallituksen puheenjohtaja Taina Paananen saapui paikalle asian käsittelyn aikana kello 15.16.
Asko Ali-Marttila poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen kello 16.20.
Kv 14.12.2021 § 96
187/02.02.00/2021
Kunnanvaltuustolle jaetaan esityslistan oheismateriaalina Talousarvio 2022 ja taloussuunnitelma 2022-2024 -asiakirja.
Päätösehdotus Kunnanhallitus esittää, että valtuusto hyväksyy talousarvion vuodelle 2022 ja taloussuunnitelman vuosille 2022-2024.
Päätös Keskustelun alussa kehittämispäällikkö Matias Hilden esitteli talousarvion ja taloussuunnitelman perusteita.
Ryhmäpuheenvuorot pitivät valtuutetut Päivi Kosunen (Keskusta ja Kristillisdemokraatit), Kari Kattainen ( Perussuomalaiset), Heidi Kyyrö (Sosiaalidemokraatit) ja Ari Kostiainen (Kokoomus).
Ryhmäpuheenvuoroissa ei edellytetty yksityiskohtaista käsittelyä.
Keskustelun kuluessa puheenvuoron käytti kunnanhallituksen puheenjohtaja Taina Paananen
Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja totesi, että valtuusto hyväksyi kunnanhallituksen ehdotuksen valtuuston päätökseksi.
Ptk. tark.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |